Ministrov plan: uzeti avione koji 15 godina nisu letjeli



U Oružanim snagama tvrde da vojska ne želi prihvatiti uvođenje Galeba za obuku hrvatskih pilota

ZAGREB - Jutarnji list posjeduje dokument “Koncept uzvratnog posjeta ZTC-u” odaslan 21. travnja iz Kabineta ministra obrane u Zrakoplovno-tehnički centar iz kojeg je jasno da bi MORH mogao pokrenuti postupak nabavke školskog - borbenog aviona “Galeb”, starog dvadeset godina namijenjenog za obuku pilota, od Bosne i Hercegovine.


Riječ je o dokumentu kojim se utvrđuju teme razgovora između Uprave 0ZTC-a i ministra obrane sljedećeg tjedna. U točki devet dokumenta stoji da će tema razgovora biti i “mogućnost kompenzacije poslovanja s Bosnom i Hecegovinom isporukom - donacijom školskih zrakoplova Galeb za potrebe obuke pilota HRZ-a”.
Nepodesan za obuku

Provjeravajući ovu informaciju izazvali smo pravu uzbunu u MORH-u i Oružanim snagama. Nakon više telefonskih razgovora u MORH-u su sve prebacili na ZTC. Naši sugovornici tvrde kako je pojedine teme razgovora predložio MORH, a neke Uprava ZTC-a.
Razgovor o mogućem doniranju aviona Galeb predložila Uprava ZTC-a, tvrde u Ministarstvu obrane. Prema tom objašnjenju, ZTC ima ugovor s tvrtkom iz BiH o remontu transportnih helikoptera i protupožarnih aviona. Ta tvrtka je ZTC-u predložila da radove plati kompenzacijom školskim avionom Galeb. Računica ZTZ-a je vrlo jasna.
Potraživanja će “prebiti” kompezacijom, avion će remontirati i radove naplatiti Ministarstvu obrane. I dok u MORH-u tvrde kako su spremni saslušati prijedlog ZTC-a, naši sugovornici u Oružanim snagama iznenađeni su uopće činjenicom da se tako nešto predlaže.
Tvrde kako vojska neće prihvatiti eventulano uvođenje Galeba za obuku pilota te će odbaciti takav prijedlog. Naime, smatra se kako je taj avion zastario i nepodesan za obuku pilota za letenje na modernim nadzvučnim avionima. Ratnom zrakoplovstvu potreban je podzvučni borbeni avion za obuku jer su hrvatski vojni piloti jedni od rijetkih u svijetu koji tijekom obuke sa školskog aviona prelaze direktno na nadzvučni avion.
Cijena remonta

No, upitno je li to upravo zastarjeli Galeb. Upitna je i cijena njegova remonta i održavanja više od dvadeset godina starog aviona. Postoje dvije inačice ovog aviona - G2 i G4, a nije nam poznato koja se od njih nudi. Zasad nije poznato predlaže li Uprava ZTC-a nabavku aviona Galeb iz BiH ili iz neke druge zemlje.
Galeb G2 u ovom trenutku imaju Libija, Srbija i Zambija, a G4 Mianmar, Srbija, [COLOR=#018D25 !important]Crna[/COLOR] Gora i Bosna i Hercegovina. BiH posjeduje jedan Galeb G4 koji se zajedno s još 21 avionom na aerodromu Mahovljani u Banjoj Luci. Riječ je o avionima koji su posljednji put letjeli prije 15 godina. Ministar obrane BiH Selmo Cikoktić je kazao da bi ti avioni mogli završiti kao otpad ili u muzeju.

Posao s indijskim MIG-ovima

Na sastanku u ZTC-u raspravljat će se između ostalog i mogućoj poslovnoj suradnji s Croatia Airlinesom, ali i s kanadskom tvrtkom Bombardier i tvrtkom Avio Baltik iz Rusije. U ZTC-u razmišjaju i o mogućnosti održavanja 120 aviona MIG -21 Oružanih snaga Indije. U dnevnom redu se navodi i da je međunarodna poslovna suradnja s Libijom u ovom trenutku u drugom planu, ali se napominje da treba pratiti razvoj situacije.